Forretningsplan

Starter eller driver du egen virksomhet er det en fordel om du ser sammenhengen mellom det å planlegge og det å lykkes.

Tenk på en fjellklatrer. Skal han komme seg til topps, trengs det bevisst og grundig planlegging. Mye står på spill. Terrenget må vurderes, hvilket utstyr som trengs, værforhold, klatregjengens egenskaper.

Ditt mål er også å nå toppen, hvor suksess med din virksomhet venter på deg. Som fjellklatreren trenger også du et kart og en detaljert framdriftsplan for klatringen mot toppen.

Du for din del finner det nødvendige verktøyet i en forretningsplan.

Mange næringsdrivende/enkeltpersonforetak tror at de kan planlegge etterhvert. Enkelte føler at en forretningsplan vil sette grenser for deres kreativitet og spontanitet. Andre vet ikke helt hvor de skal begynne.

FEM VANLIGE UNNSKYLDNINGER

En erfaren rådgiver for enkeltpersonforetak har plukket ut fem vanlige unnskyldninger for å droppe forretningsplan:

Det finnes ikke kun én riktig oppskrift på en forretningsplan. Det stilles helt andre krav til en firmastarter som skal bruke planen til å låne mye penger i banken eller å få inn investorer, enn det gjør til den som starter for seg selv med egne midler.

BRANNSLUKKING OG KRISELØSNINGER

Uten en forretningsplan kan det lettere skje at du bruker mye tid og oppmerksomhet på brannslukking og kriseløsninger, mens det som skulle ha vært ditt hovedfokus - en effektiv og lønnsom drift - forsvinner i bakgrunnen. En plan kan gjøre det lettere å holde fokus, slik at du får mest mulig ut av din mest verdifulle ressurs - tida.

Prosessen med å skrive en plan kan samle tankene dine og hjelpe deg til å holde fast på de viktige prioriteringene.

Mange ganger kan næringsdrivende gå ut fra at de har klare ideer og vet hvor veien går. Men når de begynner å sette ting ned på papiret fører det ofte til at de vurderer målsettinger, tiltak og markedsføringsideer nøyere, og finner ut at ikke alt er like godt gjennomtenkt.

Det å skrive en forretningsplan åpner for mulighetene til å endre påtenkte opplegg eller utvikle dem ytterligere på papir, i stedet for risikoen eller kostnaden som ligger i å bare sette i gang - for å se om opplegget funker.

Et spørsmål: Har ikke du også noen ganger gitt deg selv et mentalt spark bak, fordi du vet det var viktige ting som du hadde helt klart for deg i hodet - men nå kan du ikke lenger huske alle de inspirerte ideene?

Du lot være å skrive dem inn i din forretningsplan...

naringsdrivende.no
R!SANGER AS
Kolstadgt. 1
0652 OSLO
post@risanger.no
www.risanger.no

Ansv. red:
Otto Risanger

- for deg som driver eget firma